Cahier 2014-01

Titre :The Bordeaux Mont-de-Piété, a success story (1802-1913)
Résumé :McLaughlin (2013) studies the Irish Mont-de-Piété establishment, and he finds some reasons for its failure. He explains that Irish Mont-de-Piété was created in a specific socio-economic environment. In contrast with it, the French Mont-de-Piété model benefited from public support and monopoly status which realised economies of scale, and gave preferential interest rates on capital. But these reasons were not complete. The Mont-de-Piété in Bordeaux was an institutional success, because these objectives are achieved: it reduced usury, it lowered interest rates, it financed the charity of the city, and it was financially independent. We prove that the French success can be explained by a worker's demand and not essentially by the monopoly status. So, the French, and Bordeaux, Mont-de-Piété provides adequate social responses. The article investigates the causes of the success of Bordeaux establishment, and introduces the concept of social economy charity in order to define it.
Mot(s) clé :Mont-de-Piété, pawnbroking, economic history, social aid.
Title:Le Mont-de-Piété à Bordeaux, les raisons d’un succès (1802-1913)
Abstract:L’instauration du Mont-de-Piété à Bordeaux fut un succès institutionnel. Ses objectifs sont atteints : il lutte contre l’usure, abaisse le coût du crédit, finance la politique de bienfaisance de la ville, tout en étant indépendant financièrement. McLaughlin (2013) a étudié les causes de l’échec du Mont-de-Piété irlandais au début du XIXe siècle. Contrairement à l’institution française, l’établissement irlandais ne bénéficie pas d’un cadre législatif favorable, et il fut créé dans un environnement socio-économique très différent. Il convient de vérifier la position de McLaughlin et d’appréhender l’importance du monopole du prêt sur gages accordé au Mont-de-Piété français. Cependant, il est nécessaire de dépasser ce simple cadre. Le Mont-de-Piété répond à une demande sociale forte et apporte les réponses adéquates. L’objet de cet article est d’étudier les causes de la réussite de l’établissement de Bordeaux, et de proposer pour cela le concept d’économie sociale de bienfaisance.
Keyword(s):Mont-de-Piété, prêt sur gages, histoire économique, aide sociale
Auteur(s) :Bertrand BLANCHETON, Guillaume PASTUREAU
JEL Class.:I38, N20, N33, L31